Help ons Doe een gift of een legaat

Prof. Dr. An Goris

Multi-disciplinair onderzoek naar demyelinisatie in multiple sclerose

Subsidie

47.490 euro
Laboratorium voor Neuroimmunologie, Departement Neurowetenschappen KULeuven

HET PROJECT

Multiple sclerose (MS) wordt gekenmerkt door drie belangrijke kenmerken: (1) er is ontsteking, (2) er treedt demyelinisatie of beschadiging van de beschermende myelinelaag rond de zenuwen op en (3) de zenuwen zelf raken beschadigd. Van deze drie kenmerken begrijpen we ontsteking momenteel het best. In dit project ondersteund door de Charcot Stichting richten we ons op het tweede kenmerk, demyelinisatie, met een multi-disciplinaire aanpak en gebruik van zowel genetische, medische beeldvormings- als immunologische technieken. Wanneer we beter begrijpen waarom sommige personen met MS gevoeliger zijn voor schade aan de myelinelaag of waarom ze er minder goed in slagen om die myelinelaag terug te herstellen, zouden we zo kunnen aanduiden wie het meest gebaat is bij behandelingen die momenteel in ontwikkeling zijn en gericht zijn op herstel van de myelinelaag. Dit helpt de arts en patiënt in de keuze voor de beste behandeling voor elke patiënt (gepersonaliseerde geneeskunde).