Het Charcot Fonds

Help ons Doe een gift of een legaat

In de universitaire laboratoria en in de onderzoekscentra zijn de budgetten voor het onderzoek naar Multiple Sclerose beperkt. Ieder jaar wenden zich de onderzoekerteams tot de Charcot Stichting.
De Charcot Stichting besloten heeft om het totale bedrag van de te verdelen subsidies te verhogen om zo het onderzoek naar multiple sclerose in België te versterken en te stimuleren  Het Charcot Fonds Charcot 2018 bestemd voor het fundamenteel onderzoek komt zo op een totaalbedrag van 300.000€.

Deze financiële middelen worden beheerd door de universiteit of het ziekenhuis waaraan de onderzoekers verbonden zijn, waarbij dezelfde regels en procedures worden gevolgd als bij de subsidies die worden toegekend door het Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Sinds haar oprichting 30 jaar geleden heeft het Charcot Fonds meer dan 200 onderzoekers en/of onderzoeksteams van 27 gerenomeerde universitaire laboratoria* in België gesteund.

*Laboratory of Experimental Hematology – U Antwerpen, Biolmaging Laboratory – U Antwerpen, In Vivo Cellular and Molecular Imaging Center – VUB, BIOMED – U Hasselt, Laboratorium voor Neuroimmunologie – KULeuven, GIGA Neurosciences – Université de Liège, Center for neurosciences – VUB, Nationaal Multiple Sclerose Centrum – Melsbroek, Departement Moleculair Biomedisch onderzoek- VIB/UGent, UZ Brussel, Groupe Belge d’Etude de la SEP, Service de Neurologie – UCL St Luc, Institute of Cellular Pathology – UCL, FASC Unit – VUB, Unité de pathogénie microbienne – UCL, Unité de médecine expérimentale – UCL, REVAL – U Hasselt, Rega Institute for Medical Research – KUL, Dienst Hematologie – U Antwerpen, Centre de Neurobiologie Cellullaire et Moléculaire – Université de Liège, Departement gezondheidszorg – provinciale Hogeschoool Limburg, Institut Christian De Duve de pathologie cellulaire – UCL, Farmaceitische Biotechnologie en Moleculaire Biologie – VUB, Center for Transgene Technology and gene therapy – KUL, Faculteit Bewegings-en Revalidatiewetenschappen – KUL, Dr Willems Instituut –  U Hasselt, Neuroanatomy Laboratory – Université de Liège