Help ons Doe een gift of een legaat

Dr. Jennifer Vandooren en Prof. Ghislain Opdenakker

Regeling en functies van proteasen van immuuncellen bij multiple sclerose

Subsidie

€47.385/ 2 jaar
KU Leuven - Rega Institute for Medical Reserach

Regeling en functies van proteasen van immuuncellen bij multiple sclerose – verkenning van nieuwe therapeutische opties

Proteasen, enzymen die de verbindingen tussen aminozuren in eiwitten kunnen verbreken, zijn belangrijke moleculen voor gezondheid en bij ziekte. In vroegere studies werd aangetoond dat proteasen betrokken zijn bij de pathogenese van multiple sclerose, bijvoorbeeld door immuuncellen te helpen om vanuit de bloedbaan in hersenweefsel te infiltreren of door de beschermende omhulling (myeline) rond de zenuwvezels te verwijderen. Dankzij de steun van de Charcot Stichting zullen wij de interacties bestuderen tussen proteasen afgeleid van immuuncellen, interleukines (moleculen die de werking van immuuncellen regelen) en systemen die protease-activiteit reguleren tijdens de verschillende fasen van MS. Bijgevolg kunnen we nieuwe schakelaars ontdekken voor behandelingen van MS en misschien verklaren waarom sommige benaderingen niet werken.