Schenk via uw testament

Waarom zou u de charcot stichting opnemen in uw testament?

Wanneer u een gift of een legaat in uw testament aan de Charcot Stichting voorziet, beloven wij u om deze volledig aan te wenden voor het onderzoek naar multiple sclerose.

De Charcot Stichting betaalt lagere successierechten op het deel dat zij erft ( 0 % in Vlaanderen, 7% in Brussel en 7% in Wallonië). U weet dus zeker dat het grootste deel van uw legaat direct naar het onderzoek gaat.

Waarom?
  • omdat MS nog steeds ongeneeslijk is
  • omdat zij vaak resulteert in een handicap en omdat deze ziekte het leven van duizenden mensen ernstig verstoort
  • omdat we moeten het ziektemechanisme absoluut begrijpen om MS concreet te kunnen bestrijden
  • alle inspanningen vandaag brengen ons dichter bij oplossingen, zijnde het behandelen van de ziekte, het herstel van de schade en om op een dag MS volledig te verslagen
  • omdat een legaat het mogelijk maakt om verder en sneller te gaan met het MS-onderzoek.

Help ons om voor alle patiënten daadkrachtige behandelingen te vinden.

Hoe maakt u een testament:

Belangrijk: hebt u een testament met een duolegaat opgesteld voor 2021, neem dan zeker contact op met uw notaris. Met de verandering in de wetgeving is het nuttig uw testament te overlopen.

Ook als u geen erfgenamen heeft, kan u een legaat of een schenking voorzien om het onderzoek naar multiple sclerose te steunen. Legaten worden via een testament vastgelegd.

Dit kan op twee manieren:

- via een holografisch testament, d.w.z. geschreven en ondertekend door u. Download hier een voorbeeld.
- via een notarieel testament: u dicteert het aan een notaris voor de ogen van een getuige en het wordt bewaard op het kantoor van de notaris. Een notariële akte is uw garantie dat uw testament goed geformuleerd is. De Charcot Stichting zorgt er in samenwerking met notarissen voor dat de testamentaire bepalingen van elke erflater correct worden nageleefd.

Successierechten:

Verschillende vormen van legaten :

U kan een bijzonder legaat voorzien (een bedrag, vastgoed, een percentage van uw nalatenschap, de uitkering van een levensverzekering,  enz.…) of u kan ook kiezen om een deel of het geheel van uw vermogen aan de Charcot Stichting na te laten. Er bestaan verschillende vormen van legaten.

Meer info op Notaris.be

Neem zeker contact met ons op om de gids “Goed Geven” gratis per post te ontvangen.
Wij helpen u discreet en volledig vrijblijvend verder met al uw vragen.
Wist u dat : een eerste verkennend gesprek bij een notaris is volledig kostenloos. Hij of zij kan u volledig en neutraal informeren.

Sinds haar oprichting heeft de Charcot Stichting talrijke legaten gekregen. Deze hebben het mogelijk gemaakt om innovatieve fundamentele onderzoeksprojecten te ondersteunen die concrete resultaten hebben opgeleverd. Dankzij de uitmuntendheid van de Belgische onderzoekers, de grote zorg die de jury van het Charcot Fonds besteedt aan de selectie van de onderzoeksprojecten en uw vrijgevigheid, zullen we samen zorgen voor een aanzienlijke vooruitgang en voor behandelingen die beter aangepast zijn aan alle patiënten.

Multiple sclerose is nog steeds ongeneeslijk. Uw vrijgevigheid is essentieel.

Isabelle Bloem-Gonsette
Verantwoordelijke giften en legaten
Voor al uw vragen in alle discretie:  isabelle.bloem@fondation-charcot.org

Andere alternatieven om ons te steunen.

Doe een gift

Ons rekeningnummer

IBAN BE43 0001 6000 1601
Voor elke schenking van 40 € of meer krigt u automatisch een fiscaal attest.

Subsidies van het Charcot Fonds

Het Charcot Fonds steunt dankzij donateurs het fundamentele onderzoek naar MS.

Lopende onderzoeken

Testament.be

De Charcot Stichting neemt deel aan de campagne Testament.be. www.testament.be/nl/

IK WIL GRAAG MEER INFORMATIE OVER LEGATEN EN TESTAMENTEN