Innovation Made in Belgium

Het Belgische MS-onderzoek blinkt uit in continuïteit en uitmuntendheid. Al meer dan 30 jaar strijdt de Charcot Stichting met universitaire onderzoeksteams in België voor een beter inzicht in multiple sclerose en een betere behandeling ervan. Meer dan ooit is fundamenteel onderzoek noodzakelijk.

Multiple sclerose (MS) is wereldwijd een van de meest voorkomende chronische neurologische aandoeningen bij jonge volwassenen, en is tot vandaag nog ongeneeslijk. In België lijden naar schatting ruim 13.500 inwoners aan deze ziekte. MS kan op elke leeftijd beginnen maar de eerste symptomen verschijnen over het algemeen tussen 20 en 40 jaar. Vrouwen worden om tot hiertoe onduidelijke reden 2 tot 3 keer vaker getroffen dan mannen.

Van ongeneeslijk naar controleerbaar

Dertig jaar geleden was de behandeling van multiple sclerose zeer beperkt en indien reeds voorhanden zeer vaak gepaard met te grote nevenverschijnselen. Onderzoek heeft concrete behandelingen opgeleverd voor een deel van de verschillende vormen van deze ziekte. Deze nieuwe behandelingen zijn efficiënter, minder invasief en remmen de verdere ontwikkeling van MS af.  Om deze positieve ontwikkelingen verder te zetten, is fundamenteel onderzoek essentieel.

Innovatie en concrete resultaten

In haar samenwerking met de onderzoekers stelt de Charcot Stichting twee doelstellingen voorop.

Innovatie, omdat fundamenteel onderzoek grensverleggend moet zijn. Het is nu meer dan ooit nodig om fundamenteel, over universiteiten heen, over disciplines heen, en op een globale manier MS te onderzoeken. Iedere deur die onderzoek sluit of opent leidt tot inzichten waardoor onderzoekers in de toekomst behandelingen zullen vinden die patiënten ten goede komen, of deze nu aan MS of een andere ziekte lijden. Voor MS betekent vooruitgang concreet dat de weg naar remyelinisatie, zijnde het proces waarbij de beschermende cellen om een zenuw heen weer aangemaakt worden, waardoor deze zenuwen weer goed gaan werken, open ligt.

De tweede doelstelling is de noodzaak aan concrete resultaten. Deze nuchtere aanpak vertaalt zich in het ondersteunen van onderzoeken zoals het zoeken van een andere toedieningsmethode voor medicatie. De resultaten kunnen niet enkel de levenskwaliteit van de patient verbeteren. Tevens kan een toediening via een nasale spray in plaats van orale medicatie of een inspuiting de efficiëntie ervan mogelijk verbeteren. Ook onderzoekspistes die preventie en behandelingen op maat van de patiënt mogelijk maken, liggen in het verschiet.

Geen woorden maar daden.

Met 500 000 euro* zet de Charcot Stichting ook dit jaar weer kracht bij haar belofte om MS te overwinnen en geeft zij aan 10 ervaren onderzoeksteams in neurologie, neuroimmunologie, neurobiologie en revalidatie-wetenschappen de broodnodige middelen om innovatieve en concrete vooruitgang in het MS-onderzoek te garanderen.

(*) De laureaten werden bekendgemaakt tijdens een academische zitting van de Charcot Stichting op 23 januari. De toegewezen fondsen zijn volledig afkomstig van particuliere giften. De Charcot Stichting mag fiscale attesten verstrekken en is lid van Donorinfo.be en Belgische Federatie van Filantropische Stichtingen.

24.01.20