Prof. Jean-Martin Charcot

Jean-Martin Charcot, geboren te Parijs op 29 november 1825 en overleden te Montsauche-les-Settons op 16 augustus 1893, was een Frans neuroloog, hoogleraar klinische neurologische ziekten aan de medische faculteit te Parijs en academicus.

De ogen open houden en kijken, nog kijken, altijd blijven kijken: alleen zo kom je er ooit toe ook te zien.

Als ontdekker van de amyotrofische laterale sclerose (ALS), een neurodegeneratieve ziekte die in de Franse medische literatuur zijn naam heeft gekregen, is hij met Guillaume Duchenne de grondlegger van de moderne neurologie en een van de grote promotors van de klinische geneeskunde, een figuur van het positivisme. In 1868 was hij de eerste die multiple sclerose beschreef.

In 1987 werd de Charcot Stichting opgericht door de Belgische MS Studiegroep, een vereniging van Belgische neurologen met expertise in multiple sclerose. Het doel: de ziekte overwinnen door fundamenteel onderzoek.